Jiří Krejčířík: Inspiraci čerpám z každodenního života, z věcí, které mě obklopují

Kreativní komunita 24-01-21

Ahoj! Druhý ze série slibovaných kreativních rozhovorů je tu!

Naším cílem je vytvořit komunitu kreativců ~ od designerů, přes hudebníky a herce až po ilustrátory nebo sochaře. V rámci ní pak mohou vznikat zajímavé spolupráce a samotná komunita funguje jako zdroj inspirace pro všechny začínající kreativce. Buďte u toho s námi!

V neděli, několik týdnů zpátky jsme se potkali s Jirkou Krejčíříkem, hvězdou současného produktového designu v ČR.

Jiří Krejčířík

je multidisciplinární designér, který má již na kontě několik prestižních ocenění. Zaměřuje se na svítidla, sklo, nábytek, design interiéru, produktový design a instalace. Má mezinárodní zkušenosti s řadou studií a značek, mimo jiné působí jako designér v ateliéru české designové ikony ~ Ronyho Plesla. Ve volné tvorbě se zaměřuje na kulturní dědictví – vizuální dialog mezi historií a současností a s ním spojenou estetikou.

@jiri_krejcirik

Ahoj Jirko! Co jsi dneska dělal?

Dneska relaxuji. Mám teď rozečtenou knížku “Kotěra / Plečnik korespondence”, kterou vydala Vysoká Škola Uměleckoprůmyslová v Praze. Jedná se o chronologicky seřazenou korespondenci mezi Plečnikem a Kotěrou. Kniha zachycuje období cca dvaceti let, od ukončení studií až do doby, kdy Kotěra přenechá své profesorské křeslo na UMPRUM Plečnikovi a sám se stane prvním profesorem nově otevřeného ateliéru architektury na AVU. Je pro mě hrozně zajímavé sledovat jejich vývoj, kontext doby, to jak pochybují a nad čím přemýšlí.

Jako u jiných umělců musela přijít motivace … co tě do tvého oboru přivedlo?

Asi touha se kreativně realizovat. Že mým vyjadřovacím médiem bude design, tak to byla dlouhá cesta hledání, na které bylo spousta odboček ke kresbě, malbě, fotce. Důležitá pro mě byla především stáž v Kodani na Royal Danish Academy of Fine Arts, kde jsem se věnoval nábytkovému designu, práci s prostorem a světlem.

Kdo je Rossana Orlandi a jak se vaše životy potkali?

Rossana je významná italská galeristka, která vlastní jednu z nejznámějších galerií v Miláně a druhou v Porto Cervo na Sardinii. Rossana za mnou přišla na Designbloku 2018. Vystavoval jsem tehdy první dva stoly z kolekce Eclecticism v prostorách Art House – holešovického Lapidária a Rossana mě oslovila s tím, že stoly jsou bellissimo a jestli bych je nechtěl vystavit u ní v Miláně, během Salone del Mobile, který se koná každoročně v dubnu. Salone se bohužel kvůli Covid19 neuskutečnilo, nicméně stoly i přesto putovaly do Itálie, kde jsou nyní vystaveny. Její zájem mi pomohl dostat se do mezinárodních kruhů.

Kde nejčastěji hledáš inspiraci a co je hlavní téma tvé tvorby?

Inspiraci čerpám z každodenního života, z věcí, které mě obklopují – z architektury, volného umění… Ve volné tvorbě mě zajímá zejména hodnota kulturního dědictví – vizuální dialog mezi historií a současností a s ním spojená estetika. Například v mé kolekci Eclecticism, je každý stůl volně inspirován uměleckým slohem, stylem či epochou z minulosti. Současně odkazuje k osobnosti úzce spojené s danou epochou.

V nejnovějším projektu s názvem Veltrusy Mansion jsem vytvořil stůl, který je vyrobený z rozebraného zámeckého altánu a ze staletého jasanu, který padl vlivem povětrnostních podmínek v areálu Veltruského panství. Stůl je inspirován kontextem a historií zámku Veltrusy a byl poprvé prezentován v rámci letošního Designbloku.

Kdybys mohl vést druhý život, co bys dělal? Čemu by ses věnoval?

Určitě by to bylo spojené s cestováním. Baví mě nepředvídatelnost toho, kam mě život zavede. Přijde mi škoda strávit život pouze na jednom místě. Cestování je pro mě nevyčerpatelná smršť impulzů, ze kterých vždy pak hrozně dlouho čerpám.

TV 15 sekundový videospot, který uvidí celá ČR … co bys v něm řekl?

Nic bych neříkal … pustil bych úryvek videa, na kterém teď pracujeme s Loony Creators. Video je o vzniku stolu Odyssey, který zakoupila do své stálé sbírky Moravská galerie v Brně – Uměleckoprůmyslové muzeum. Čistě audiovizuální zážitek.


Na čem teď v poslední době ještě pracuješ?

Poslední tři měsíce byly především o zmíněném stolu a videu, které k němu vzniká. Mimo to pracuji na interiéru rodinného domu v Milovicích. Je to moc pěkný projekt, dřevostavba ze smrkových CLT panelů. Zadavatel je otevřený nekonvenčním nápadům a velkorysým řešením, což je ideální konstelace pro vznik něčeho unikátního. Baví mě spolupracovat s lidmi, kteří se nebojí neznámého.

Většina tvých projektů se soustředí na svítidla, sklo a nábytek. Jaké to bylo navrhovat sluneční brýle pro značku Alexmonhart?

Moc mě to bavilo. Je potřeba zohlednit spoustu faktorů. Je to tenká hranice, kdy balancujete nad tím, aby byly brýle příjemné na nošení, zároveň vytvořit výrazný módní doplněk, který ale bude univerzální a bude slušet všem. Velká výzva byla rovněž to, aby brýle byly unisex.

Co si myslíš o budoucnosti CBD?

Myslím si, že má rozhodně své místo a pozitivní využití v různých odvětvích. Osobně jsem zkoušel a je pravda, že CBD není psychoaktivní, necítíte se high, věřím tedy, že pro lidi, kteří hledají “zklidnění” bez high pocitu to může být zajímavé. Někdo to nedávno pojmenoval jako “hulení pro uspěšné lidi”, to mě pobavilo a zároveň je to celkem trefné.

Díky moc za rozhovor! Je něco, co chceš vzkázat naší komunitě?
Držím vám palce! Kreativity není nikdy dost!

~

Kde Jirku najdete?
jirikrejcirik.com

Náš blog je pravidelně plný rozhovorů s kreativci, článků o kreativitě, novinek a CBD

Zpět na blog