Charlota Blunárová: Vážím si stavu, kdy se dostanu do flow a přestanu sledovat čas

Kreativní komunita 30-05-22

Ahoj všem!

Máme pro vás další inspirativní rozhovor s českou kreativní komunitou!

Naším cílem je vytvořit komunitu kreativců ~ od designerů, přes hudebníky, herce a podnikatele až po ilustrátory nebo sochaře. V rámci ní pak mohou vznikat zajímavé spolupráce a samotná komunita funguje jako zdroj inspirace pro všechny začínající kreativce. Buďte u toho s námi!

Charlota se nedávno přestěhovala z Německa zpět do Prahy, stavili jsme se za ní pobavit o životě a k tomu udělat rozhovor pro Meadow.

Charlota Blunárová

je multidisciplinární designérka, která pomáhá firmám vymýšlet nové služby, digitální produkty a značky. Zkušenosti sbírala zejména v globální design firmě IDEO, kde jako lead designer donedávna vedla týmy na projektech pro MIT, Target nebo H&M. V ČR je její práce vidět například na brandingu značky Snuggs, která vyrábí menstruační kalhotky.
@charlotablunarova
ex-@ideo


Ahoj! Jak se poslední dobou máš?

V rámci současné situace se mám celkem dobře, a jsem za to ohromně vděčná. Před pár týdny jsem se po letech v zahraničí přestěhovala do Prahy, zabydluji se a těším se na jaro!

Poznámka: Charlota je jedna ze dvou Češek (i Čechů), která pracovala pro IDEO, globálního lídra v rámci design thinking a designu obecně, který pomáhá těm největším firmám na světě s inovacemi a novými nápady, produkty či službami. Vznikla tam například stojatá tuba na zubní pastu nebo první komerční počítačová myš. Na první fotce Charlota tvoří 3D design pomocí VR brýlí a v druhém nosí (pouze) digitální módu, sneakers od THE FABRIKANT.

Kde začít, témat je spousta … pro začátek řekneš nám, co design thinking je?
Design thinking je způsob jak kreativně nahlížet na problém skrz potřeby uživatele. Začíná pochopením jeho potřeb, zkoumání různých typů řešení a testování prototypů. Hodí se, ať se jako firma chystáte vytvořit nový produkt pro svoje zákazníky, nebo si doma třeba chcete přestavět obývák, aby vyhovoval celé rodině.

Můžeš nám prozradit nějaký zajímavý projekt, ať už český nebo zahraniční, kterému si jako designér pomohla?
IDEO pro mě bylo velkým akcelerátorem – kariérně, i tím, jak mi proměnilo přemýšlení o designu. Začínala jsem jako stážistka, která se s lámanou angličtinou rozhlížela v Bostonu, ale po čtyřech letech jsem se dostala na pozici design leada a začala vést týmy složené z výzkumníků, technologů, byznysových konzultantů. Měla jsem příležitost pracovat na inovačních projektech pro mnoho mezinárodních firem, jako H&M, Target, nebo MIT Media Lab. Klienti za námi nejčastěji chodili s tím, že cítí na trhu novou příležitost nebo něco drhne v jejich současných službách, ale neví jak to uchopit.

Naše projekty začínají výzkumem, sledujeme trendy, děláme hloubkové rozhovory jak se zákazníky, tak s lidmi uvnitř organizací. Rychle pak prototypujeme vše od mobilních aplikací, fyzických produktů, interiérů, služeb.

Takhle jsem pracovala například na službě, která pomáhala lidem se silným ekzémem lépe zaznamenávat symptomy, komunikovat s doktorem a pamatovat si, kdy si píchnout injekci s lékem. Nebo design elektrické nabíjecí stanice a mobilní aplikace pro elektroauta pro startup Wirelane, který měl usnadnit lidem nabíjet vozidla doma, v práci, i na cestách. Nebo udržitelnější obaly, ve kterých H&M posílá oblečení.

Hodně firem srovnává své služby jen s konkurencí a pro inspiraci málokdy zabloudí mimo obor. Ale už jim nedochází, že zákazníci je vnímají v širším kontextu. Jedna mezinárodní stavební firma byla hodně pyšná na to, že vytvořili mobilní aplikaci, kde si zákazníci mohli objednat a zobrazit, v jakém časovém okně jim dovezou na stavbu beton. Byli tou dobou první v odvětví, takže se plácali po ramenou. Jenže stavbyvedoucí mají na mobilu taky Uber nebo aplikace na rozvoz jídla, takže jsou zvyklí dostávat detailní realtime informace o tom, co si mohou objednat, kdy zásilka dorazí, kdo ji přiveze a koho můžou okamžitě informovat o tom, že zásilku potřebují o kousek jinde nebo v jiný čas. Přestože daná aplikace byla v odvětví procházejícím digitalizací novinkou, pro zákazníky zaostávala, protože nezvládla ukázat ani ikonku s aktuální pozici dodávky na mapě.

Máš nějaký rituál předtím, než se pustíš do práce?
Střídají se mi dny, kdy pracuji s týmem a kdy o samotě. Když se potřebuju soustředit na konkrétní úkol, dám si do kalendáře několikahodinový blok, uvařím kafe, vypnu Slack, nasadím sluchátka a pustím hudbu. Nejvíc si vážím stavu, kdy se dostanu do absolutního flow, přestanu sledovat čas, kafe vychladne a playlist běží už potřetí.

Kde nejčastěji hledáš inspiraci a nové podněty?
Před pandemií byl můj pracovní život hodně hektický. Cestovala jsem za klienty a projekty po světě, což je pro inspiraci ohromný luxus. Mít možnost během několika týdnů navštívit pulzující Tokyo, ekologickou farmu v Bostonu, sklad e-commerce klienta ve Švédsku, byt Coco Chanel v Paříži. Vždy se snažím využít tyto cesty k pozorování a nasávání atmosféry. Jak vypadají lidé na ulici, výlohy, architektura, lokální časopisy, jídlo. Při vysoké škole jsem si přivydělávala jako svatební fotograf, a zvyk fotit mi zůstal, takže si z těchto cest odvážím telefon plný fotek.

Nejde ale jen o vizuální inspiraci, baví mě dívat se na byznysové modely, úroveň služeb, jaké podniky fungují v jednotlivých destinacích, jaké jsou kulturní zvyky nebo lokální trendy.

Minulý rok se moje denní dávka inspirace přesunula na internet. Pinterest, instagram, internetové magazíny, knihy, podcasty. V době algoritmů pro personalizaci všeho je ale těžké odhadnout, jestli se mi zobrazují věcí, které se mi opravdu líbí a zajímají, nebo se mi začaly líbit věci, protože už se mi ve feedu ukázaly stokrát. 

Věřím, že za originalitou je schopnost remixovat prvky do nečekaných kombinací.  Aby bylo z čeho mixovat, je potřeba koukat se kolem sebe se zájmem. Kdo chce stvořit něco inspirujícího, musí si udělat čas pro inspiraci.

Jak vůbec ty osobně vnímáš pojem “kreativita”? Jsi umělec?
Věřím, že kreativní myšlení se dá trénovat a rozhodně není spjaté pouze s uměním. Jestli jsem spíš umělec nebo designér? Není to černobílé, prolíná se to. Při práci na komerčních zakázkách samozřejmě zohledňuji byznysové cíle a strategii klientů, mluvím jejich jazykem v prostředí zasedaček a videocallů. Ve volném čase zase  pracuji na vlastních projektech, které nemají zadání ani deadliny. Fotím, ilustruji, modeluji ve 3D …

Přelívají se mezi sebou, myšlenka z práce pro klienta se pak často objeví v mé osobní práci. Pracovala jsem například na strategii pro světovou luxusní značku, a jak jsem během dne pořád koukala na jejich šperky, fascinovaly mě detaily a geometrie a tak jsem začala po večerech dělat kaleidoskopické koláže plné perel, diamantu, zlata.


K tématu umění, narazila si za svoji kariéru na nějaké nečekané novinky? (NFT)

Hodně mě teď baví sledovat krypto umění: ilustrace, hudba, memes, digitální móda. Jak z hlediska digitálního umění, tak především z pohledu internetové kultury a rozvíjející se tzv. creator economy. NFTs (non fungible tokeny) poprvé umožňují zachytit a vlastnit momenty internetové historie. Něco jako polaroidy, které jako internetový turista zachycujete na důkaz, že jste byli mezi prvními u důležité digitální události; vzniku nového meme, protokolu, komunity, začátků nadějného umělce, hudebníka …

Některé z NFT budou jen na chvilkové machrování, ale pár z nich postupem času bude růst na sběratelské hodnotě protože se stanou součástí kolektivní, globální internetové paměti. Čím víc očí je uvidí, tím lépe. NFT oproti klasickému prodeji umění zaručují umělcům dostávat podíl i při druhém, třetím, … xtém prodeji.  Pro fanoušky je to příležitost stát se moderními patrony a napřímo podpořit nadějné tvůrce, jehož hudba, umění, články vás baví, a zároveň v budoucnosti těžit z jeho úspěchu. Mnoho lidí takto najde pár set fanoušků, díky kterým se budou moci naplno věnovat tvorbě. 

Teď to působí jako nafouklá bublina a lidem se protáčí panenky, že si někdo koupil Cryptopunka složeného z pár pixelů za milion dolarů. Souhlasím, že je to teď divoké, ale časem to povede to ke vzniku nových platforem a kreativnímu využití, které promění to, jak přemýšlíme o médiích na internetu.

Kdybys mohla vést druhý život, co bys dělala? Čemu by ses věnovala?
Charlota v paralelních vesmírech by pravděpodobně byla květinářka, architektka, kostýmní designérka, animátorka v Pixaru, trend forecasterka, dokumentaristka, módní návrhářka. Dočetla jsem teď knihu The 100-Year Life – Living and Working in an Age of Longevity, dle které se moje generace bude dožívat sta let, takže se bude muset vymanit z klasického kariérního rytmu: škola, práce, důchod. Čekají nás kariérní změny, pivoty a rekvalifikace. Možná si tedy ještě něco z alternativních povolání stihnu vyzkoušet!

Máš možnost dát do TV 15s videospot, který uvidí celá ČR. Co bys v něm řekla?
You miss 100 percent of the shots you don’t take. ~ Wayne Gretzky

Máš se CBD zkušenosti? Co na něj říkáš?

Zkoušela jsem CBD olej od několika značek, ráda vyzkouším vaše oleje a čaje! A CBD obecně? Pomáhá překonat roztěkanost obzvláště během hektických dnů. Přijdu si po něm klidnější a vyrovnanější.

~

Kde Charlotu najdete?
www.blunarova.com

Náš blog je pravidelně plný rozhovorů s kreativci, článků o kreativitě, novinek a CBD

Zpět na blog