Ahoj! Třetí rozhovor je tu! Tentokrát s Lubem z STRV.
Naším cílem je vytvořit komunitu kreativců ~ od designerů, přes hudebníky, herce a podnikatele až po ilustrátory nebo sochaře. V rámci ní pak mohou vznikat zajímavé spolupráce a samotná komunita funguje jako zdroj inspirace pro všechny začínající kreativce. Buďte u toho s námi!
Tři týdny zpátky jsme se potkali s Lubem Smidem, spoluzakladatelem a ředitelem STRV, české firmy, která slaví velké úspěchy nejen v ČR, ale i v USA, abychom mu předali naše oleje a květy, a rovnou jsme domluvili i rozhovor.
Lubo Smid
je úspěšný podnikatel a spoluzakladatel a současný ředitel STRV – úspěšné technologické společnosti, která stojí za významnými světovými mobilními i webovými aplikacemi. Z malého studia vyrostl tým o 200 designérech a programátorech, s 3 pobočkami v Evropě a 2 v USA. Lubo rád kombinuje podnikání s cestováním, sportem a adrenalinem, které jsou (možná) hlavním klíčem k nejen lokálnímu ale i globálnímu úspěchu STRV.
(rozhovor proběhl online)
Ahoj Lubo! Jak se vede, jak se daří?
V téhle těžké době si maximálně snažím užívat toho mála co se dneska dá dělat. Přijde mi to důležitý si i v tomto čase najít nějaké místo úniku, kde může člověk opravdu vypnout. Neskutečně mě baví lyžování a tak jsem se po bídné sezoně loni rozhodl, že si konečně pořídím skialpy a naprosto jsem tomu propadl. Akorát jsem dorazil na hory a jak tu píšu tyhle řádky, tak se těším až ráno vyrazím na pořádný výlet.
Řekni nám pár stěžejních momentů, které tě dostali tam, kde dneska jsi.
Jeden z těch nejdůležitějších pro mě bylo studium v Anglii a USA. Naučil jsem se anglicky a najednou se mi otevřel svět. Naprosto to změnilo pohled na to co jsem chtěl dělat a kam jsem to chtěl dotáhnout. Pamatuji si, že jeden rok jsem byl v San Francisku jako student, absolutně jsem nepřemýšlel o tom, že bych tam někdy mohl pracovat nebo žít a druhý rok už tam jezdil na pracovní cesty. Nabralo to neskutečné obrátky.
STRV – jak bys vaší firmu popsal v pár slovech?
V STRV se zaměřujeme na tvorbu digitálních produktů, primárně mobilních aplikací a webů. Naším cílem je vždy z toho dostat úplné maximum, ať už jde o stránku designu, UX, technologií nebo propojení s businessem.
„Lubo, David, Martin, Pavel v roce 2004 zakládají STRV, dnes firmu o 150 nadšených designérech a programátorech“ ~ jak to vůbec celé začalo?
Dnes je nás už okolo 200. Na začátku nebyl nějaký sofistikovaný plan, ani jasná vize. Dělali jsme to co nás bavilo v super kolektivu a měli velké ambice. Náš posun do USA je ještě zvýšil, ale bylo za tím především hodně tvrdé práce.
Kromě klientů se určitě věnujete nějakým interním projektům? Kdo s nápady přichází? A jsou pro business nebo pro radost a řekneš nám o nich víc?
Je to část businessu, která je pro nás celkem nová. Máme pár úspěšných aplikací, které provozujeme, ale větší důraz na naše vlastní projekty vlastně přichází až nyní. Potřebovali jsme se dostat do určité velikosti a stability, abychom měli prostor se dostatečně věnovat vlastním věcem. Do budoucna v tom vidíme minimálně stejně tak velký potenciál, jako vidíme ve spolupráci s klienty.
Máš nějaký rituál předtím, než se pustíš do práce?
V poslední době se snažím mít moje rána hodně klidná. Dříve jsem bral do ruky telefon ještě v posteli a rovnou začal řešit první e-maily. Dneska telefon nesmí ani do ložnice. Ráno začínám pár minutami ticha a meditací a první hodinu se věnuju sám sobě. Dokáže mě to daleko lépe nastavit na celý den, než začínat hekticky hned na startu.
Kde nejčastěji hledáš inspiraci a nové podněty?
Začal jsem hodně číst knížky ohledně věcí, která aktuálně řeším. Na podzim mě zaujala například No Rules Rules od zakladatele Netflixu. Přišlo mi to hodně relevantní pro to, co děláme, tak jsem ji doporučil kolegů a následně jsem o ní měli super diskusi. Také jsem se více začal zajímat v minulém roce o zdraví. Kvalita informací v knížkách v porovnání s tím co člověk najde na internetu se nedá srovnat.
Neříkám, že nejsou špatné knížky nebo že by nebyl internet plný kvalitního obsahu, ale je to určitá laťka kvality. Stejně tak poslouchám podcasty a mám pár webů, které pravidelně navštěvuji, hlavně CzechCrunch a New York Times. Když mám potřebu přemýšlet, tak jdu sám do přírody. Na podzim jsem byl v Aspenu a dal jsem si 20 km hike sněhem a ty nápady, co jsem za tu dobu dostal, zpracovávám dodnes.
Jaký vztah má podle tebe mezi sebou kreativní a byznysové myšlení?
V businessu člověk musí zapojit jak racionální tak kreativní myšlení. Úspěch je v kombinaci obojího. Když člověk vymyslí super nápad a není schopen ho organizačně realizovat, tak mu to k ničemu nebude. Stejně tak když člověk nemá dostatek kreativity tak nebude schopen vidět nové příležitosti, přístupy a posouvat svůj business dále. Důležitý je tedy balanc obou přístupů.
Jaký pro tebe byl rok 2020 – po osobní a pracovní stránce?
Po obou stránkách to bylo náročné. Měli jsme těžký rok v businessu, hodně klientů bohužel muselo díky pandemii spolupráci s námi pozastavit. Ale díky velkému úsilí celého týmu se nám to podařilo zvrátit a nakonec z toho byl úspěšný rok. Po osobní stránce na mě nejvíce mělo vliv omezení v tom žít aktivně, jak jsme zvyklý a trávení až moc času sám. Měl jsem třikrát dvoutýdenní karanténu a to byl opravdu velký nezvyk. Nicméně už jsem si našel cesty jak i v novém nastavení fungovat komfortně.
Obecně trávíš hodně času v Americe, bavíš se s globálními startupy, řekni nám pár možných htrendů, které nás podle tebe čekají.
Tohle mi přijde jako trochu věštění z křišťálové koule. Obecně se technologie posouvají kupředu ve všech aspektech, ale to co mi přijde nejzajímavější je trend toho, že technologie by nám neměly již brát více času, ale naopak být neviditelné a ulehčovat život. Myslím, že uvidíme nové formy produktů, kde reklama nebude hrát prim jako dnes u sociálních sítí a bude kladen daleko větší důraz na obsah a kvalitu.
Kdybys mohl vést druhý život, co bys dělal? Čemu by ses věnoval?
Chtěl bych se naplno věnovat nějakému sportu. Hodně mě baví wakeboarding a lyže, tak bych mohl jedno z toho dělat ve svém druhém životě profesionálně.
Máš možnost dát do TV 15s videospot, který uvidí celá ČR. Co bys v něm řekl?
15 sekund není úplně moc na to sdělit nějakou větší zprávu, ale po tom co se odehrálo v minulém roce bych chtěl poukázat na důležitost péče o zdraví a to také mentální, které si myslím, že bylo dlouhou dobu zanedbávání.
A co říkáš na CBD? A jak je to vůbec v Kalifornii?
Meadow mi přijde jako super značka, produkty byly fajn, olej už není, květy ještě mám. CBD je pro mě obecně super způsob, jak dostat svoje tělo do ještě lepší pohody, pracovat lépe se stresem a stejně tak mít lepší spánek. V USA je to dnes daleko více rozšířené než u nás, různé produkty člověk vidí na každém rohu, ale je super, že i tak si CBD u nás získává své místo na trhu.
Díky moc! Chceš vzkázat něco naší kreativní komunitě?
Asi bych jen dodal, že možností toho co dělat pro své zdraví je dnes tolik, že je jen potřeba se o to trochu zajímat a najít si tu svou cestu. Pro někoho to může být CBD, pro jiného jóga. Mnoho technik tu bylo po tisíce let, ale zapomněli jsme je. Celkově věřím, že je důležité být otevřený novým možnostem a ne jen spoléhat na tradiční západní medicínu.
~
Kde Luba najdete?
strv.com